![]() |
Bank of the Oise at Auvers - July, 1890 |
Sanat
eserlerinin değerini belirlemek genellikle uzmanlar tarafından kapalı kapılar
ardında ele alınan özel bir meseledir. Bu yüzden de üzerinde her zaman bir sır
perdesi bulunur. Birincil piyasa işlerin(primary-market works)*
fiyatlandırmasını anlamak kolaydır çünkü bir eseri satın almak isteyen alıcılar
tarafından piyasa fiyatı ile belirlenir. Ancak özellikle piyasada ender bulunan
eski eserler(historic works) için durum nedir?
*İlk satışın yapıldığı piyasalar birincil piyasa olarak adlandırılır ve ilk defa piyasaya sürülen(satılan) esere "birincil piyasa iş" denir.
Yakın
zamanlarda Detroit şehrinin iflas etmesi nedeniyle gündeme gelen Detroit Institute of Arts’ın koleksiyonunun tümünün satışı bu soruyu gazete manşetlerine taşıdı.
Yetkililer müzenin milyonlarca dolar değerindeki Caravaggio, van Gogh, Bruegel, Vermeer ve
diğer ünlü isimlerden oluşan koleksiyonunun değerini belirlemek için Christie’s ile anlaştılar.
Böyle
eserlerin değerlerinin nasıl tespit edildiğini daha iyi anlamak için Appraising Art: The Definitive Guide toAppraising the Fine and Decorative Arts kitabının yazarlarından Elizabeth von Habsburg’a Detroit’in
koleksiyonunda bulunan Vincent van Gogh’a ait Bank of the Oise at Auvers adındaki
izlenimci tablosunun değerinin belirlenmesinde hangi adımlara göre yapılması gerektiğini sorduk.
1. ADIM:
Birinci adım eserde çıplak gözle fark edilebilen yırtık ya da muhafaza
şartlarından kaynaklanan herhangi bir sorunun olup olmadığını tespit etmektir. Resimde
impasto* tekniğinin kullanıldığı alanlarda, yelkenli teknede olduğu gibi, çatlaklar
ya da dökülmeler bulunabilir. Habsburg, tablo iyi durumda gözükse de mutlaka daha
yakından incelemek gerektiğini belirtiyor. Bir uzman siyah ışık kullanarak eser
üzerinde restorasyon ile kapatılmış çatlakların olup olmadığını anlayabilir.
*impasto: Boyanın çok kalın bir kat halinde uygulanması tekniğine ve bu katmana verilen ad.
2. ADIM:
İmzaya bakılır. Bu eserde van Gogh eserin ön yüzüne imzasını eklememiştir. Bazı
sanatçılar için bu kimlik doğrulama amacıyla kullanılabilmektedir. İmza
olmaması van Gogh için olağandışı bir durum değildir ancak bunun eserin
değerini etkilemeyeceğini kim söyleyebilir.
3. ADIM:
Bu adımda sanatçının imzası ile tablonun boyama stili karşılaştırılır. Son zamanlarda
bir müzayedede satılmışsa piyasa göstergelerine sahip olabilir. “Bu eser bir van
Gogh tablosunda olmasını isteyeceğiniz her özelliğe sahip: güzel ve hoş (lovely)
fırça darbeleri, güçlü renkler, güçlü figürler. Fırça darbeleri, özellikle
aradığımız şeydir, bu eserde her yerde var.”
4. ADIM:
Tuvali ters çevirin. “Arka taraf en az ön tarafı kadar bilgi verir.” diyor
Habsburg. Koleksiyoncuların işaretlerini (eski eserlerde bunun varlığı temel
bir göstergedir) ve müzayede numaralarını, yamaları, dikişleri ve diğer onarım
işaretlerini bulursunuz.
5. ADIM:
Eserin menşeine ve sergilenme geçmişine bakın. “Bu eserin iyi ve temiz bir
menşei var.” diyen Habsburg Detroit’e gelmeden önce sanatçının ailesinden II.
Dünya Savaşı sırasında New York’taki saygın galerilerden biri olan Knoedler
Gallery’ye gitmiş olduğunu belirtiyor. “Savaş nedeniyle onarım görüp
görmediğinden emin olmak için her zaman menşeine bakarsınız” diye ekliyor.
Peki, bu
eserin değeri ne kadar? “Milyonlarca dolar” verilebileceğini belirten Habsburg
kapsamlı ve bizzat kendisinin yapacağı bir incelemeden sonra net bir değer
biçebileceğini ifade ediyor. “Bu eseri hem bir müzayede de hem de özel piyasada
satmak da herhangi bir sorun yok. Ancak bu çok üzücü olurdu.”
Kaynak: Artspace
Çeviren: Necati Demirtaş
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder